پتروشيمي لردگان به صورت رسمي وارد چرخه توليد شد

کد خبر: 154814 تاریخ انتشار: 1399/09/08
نمایش: 399
اخبار
ششمين مجتمع پتروشيمي کشور با عنوان پتروشيمي لردگان روز پنجشنبه در حالي از طريق ارتباط ويدئو کنفرانس با حضور رييس جمهوري، وزير نفت و وزير صنعت و معدن و تجارت در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري به صورت رسمي وارد چرخه توليد شد که يکي از آرزوهاي مردم استان برآورده شد.

 
ششمين مجتمع پتروشيمي کشور با عنوان پتروشيمي لردگان روز پنجشنبه در حالي از طريق ارتباط ويدئو کنفرانس با حضور رييس جمهوري، وزير نفت و وزير صنعت و معدن و تجارت در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري به صورت رسمي وارد چرخه توليد شد که يکي از آرزوهاي مردم استان برآورده شد.
رييس جمهوري گفت: اقتصاد ايران اقتصادي بزرگ و مقاوم است و مي‌تواند نيازمندي‌هاي منطقه و حتي جهان را در برخي از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمين کند.
حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز پنجشنبه در آيين بهره‌برداري از طرح هاي ملي وزارت نفت که به صورت ويدئوکنفرانسي برگزار شد، اظهار داشت:  طرح پتروشيمي اوره و آمونياک لردگان در استان چهارمحال و بختياري ظرف چهار سال مي‌تواند کل سرمايه گذاري خود را برگرداند.
رييس جمهوري افزود: اگر سالانه ۲۴۰ ميليون دلار درآمد اين پروژه باشد معني آن اين است که ظرف ۴ سال با ظرفيت کامل کار کند کل سرمايه گذاري را بر مي‌گرداند.
وي ادامه داد: اين موضوع براي مردم و سرمايه‌گذاران ما مهم است که طرح عظيم و بزرگ صنعتي که رقمي بالاي ۸۰۰ ميليون دلار در آن هزينه شده است بتواند ظرف چهار سال کل سرمايه گذاري را برگرداند.
رييس جمهوري يادآور شد: ۸۰ درصد پرسنلي که براي تکميل اين پروژه تلاش مي کنند و بعد نيز براي اداره اين پروژه فعال خواهند بود، بومي هستند که اين بسيار مهم است که يک پژوه عظيمي در يک استان فعال مي‌شود بتوانيم از نيروهاي بومي آن استان استفاده کنيم.
روحاني با بيان اينکه براي اين طرح‌ها رقمي حدود هزار ميليارد دلار هزينه شده، در خصوص اهميت طرح اوره و آمونياک گفت: محصولات اين طرح صادراتي است و ما در داخل امکاناتي داريم که نياز ما را تامين کند بنابراين هم جهش صادرات و هم جهش توليد است.
وزير نفت:ظرفيت پتروشيمي يک ميليون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونياک است
وزير نفت در آيين افتتاح اين  مجتمع که در قالب برنامه سي و چهارم تدبير و اميد براي جهش توليد برگزار شد، اظهار داشت: توليد اين مجتمع اُوره و آمونياک خواهد بود و ظرفيت توليد سالانه آن يک ميليون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونياک است.
بيژن نامدار رنگنه افزود: اين طرح علاوه‌بر اهداف اقتصادي داراي انگيزه‌هاي اشتغالزايي و محروميت‌زدايي از منطقه نيز بوده است.
وي با بيان اينکه پتروشيمي لردگان ششمين مجتمع پتروشيمي کشور است، تصريح کرد: با افتتاح اين مجتمع توليد اوره آمونياک کشور به طرز قابل توجهي افزايش پيدا مي‌کند که اين موضوع در تحقق شعار جهش توليد بسيار موثر و بااهميت است.
وزير نفت از توسعه صنايع پايين‌دستي اين مجتمع نيز خبر داد و گف: واحد کريستال ملامين يکي از اين صنايع است که در حال حاضر ۲۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و علاوه‌بر آن ۲ پارک اوره نيز در دستور کار قرار دارد.
ساخت يک پتروشيمي بومي در ايران 
مديرعامل پتروشيمي لردگان نيز در اين آيين اظهار داشت: اين مجتمع پتروشيمي در منطقه‌اي افتتاح شده که کشاورزي و دامداري از ظرفيت‌هاي مهم اين منطقه به شمار مي‌رود اما امروز يکي از بزرگترين مجتمع‌هاي پتروشيمي کشور را در اختيار دارد.
محسن محمودي افزود: با تامين ۸۵ درصد از نيروهاي متخصص و غيرمتخصص بومي استان در مجتمع پتروشيمي لردگان مي‌توان گفت اين واحد بومي‌ترين پتروشيمي کشور است بطوريکه در زمان اجراي طرح ۲ هزار و ۸۰۰ نيروي کار در اين مجتمع به کارگيري شدند که از اين تعداد ۸۵ درصد نيروها بومي استان بودند.
وي ميزان سرمايه‌گذاري اين طرح را ۷۵۴ ميليون يورو ارزي و يک هزار و ۱۲۳ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اين مجتمع ظرفيت سالانه توليد ۶۷۰ هزار تن آمونياک و يک ميليون و ۸۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات مقرر شده تا بخشي از فروش اوره به جهاد کشاورزي اختصاص يابد و مازاد آن صادر شود.
وي، دست‌يابي به دانش بومي نصب ماشين‌آلات و تجهيزات پتروشيمي را از مهمترين دستاوردها و شاخص‌هاي مجتمع پتروشيمي لردگان برشمرد و گفت: نصب و راه‌اندازي ماشين‌آلات ان به دست متخصصان داخلي و ايراني انجام گرفت که اين موضوع در نوع خود بينظير است.
عمليات اجرايي مجتمع پتروشيمي لردگان واقع در منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کيلومتري لردگان از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و اکنون پس از سال‌ها تحريم و فشارهاي اقتصادي در آذرماه سال ۱۳۹۹ با حضور جمعي از مسئولان کشوري و استاني و شهرستاني افتتاح شد.
اين مجتمع به سبب دسترسي مناسب به منابع آب و گاز و نزديکي به سه خط لوله گاز کشور و دارا بودن زمين و موقعيت مناسب از نظر تسطيح و انجام امور زيربنايي از موقعيت مکاني خوبي برخوردار است.
شرکت پتروشيمي لردگان يکي از شرکت هاي تابعه گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان است که در زميني به مساحت۱۰۰ هکتار حداث و تجهيز شده است .
توليد اين مجتمع اُوره و آمونياک خواهد بود و ظرفيت توليد سالانه آن يک ميليون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونياک است.
عمده‌ترين کاربرد آمونياک در توليد انواع کودهاي شيميايي است، آمونياک را مي‌توان هم به صورت مستقيم به عنوان کود شيميايي به کار گرفت و هم در توليد مواد مانند سولفات آمونيوم، مونوآمونيوم فسفات، دي آمونيوم فسفات و اُوره و ديگر کودهاي شيميايي از آن استفاده کرد.
در آيين افتتاح اين طرح در شهرستان لردگان استاندار چهارمحال و بختياري ،فرماندار شهرستان لردگان و جمعي از مسوولان حضور داشتند.
 
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/09