آئين اختتاميه دوازدهمين دوره جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي مناطق زاگرس‌نشين

کد خبر: 156425 تاریخ انتشار: 1400/05/31 11:28:04
نمایش: 439
اخبار
روز چهارشنبه (13 مرداد1400)در چهارمحال و بختياري و به ميزباني شهر لردگان برگزار شد و برگزيدگان اين جشنواره در ۲ بخش اصلي و در هفت زيرگروه سني، معرفي و تجليل شدند.
روز چهارشنبه (13 مرداد1400)در چهارمحال و بختياري و به ميزباني شهر لردگان برگزار شد و برگزيدگان اين جشنواره در ۲ بخش اصلي و در هفت زيرگروه سني، معرفي و تجليل شدند.
شهرام فرجي معاون هنري و سينمايي فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ، در آيين اختتاميه اين جشنواره با اشاره به راه‌يابي ۳۰۰ اثر به بخش داوري گفت: پس از بررسي آثار ارسالي از سوي هيات داوران، ۱۷ نفر در بخش نقالي رده‌هاي سني زير ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۶ سال، ۱۷ تا ۲۴ سال، بزرگ‌سالان و پيشکسوتان به عنوان نفرات منتخب معرفي شدند و همچنين آثار نقالي سه نفر نيز به عنوان شايسته تقدير شناخته شد.
سيده معصومه موسوي مدير اجرايي دوازدهمين جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي مناطق زاگرس نشين گفت: برگزيدگان بخش شاهنامه‌خواني نيز در ۲ رده سني زير ۲۵ سال و بالاي ۲۵ سال گروه‌بندي و از آنان تجليل شد.
وي تصريح کرد: بر اساس اعلام نظر هيات داوران، مقام نخست اين دوره از جشنواره در بخش نقالي و در رده سني زير ۱۰ سال به صورت مشترک به آرميتا جواديان از چهارمحال و بختياري و الينا هاشمي از استان فارس تعلق گرفت.
موسوي ادامه داد: در اين بخش، مائده يدالهي و نازنين‌زهرا محمدي هر ۲ نفر از چهارمحال و بختياري به صورت مشترک دوم شدند و مقام سوم را نيز سيده صبا موسوي از همين استان به نام خود ثبت کرد.
وي از مشکات عباسيان هنرمند نقال استان مرکزي به عنوان نفر اول رده سني ۱۱ تا ۱۶ سال نام برد و يادآور شد: در اين زيرگروه سني، عسل غياثي از کرمانشاه و دينا شيري‌زاده از اصفهان به صورت مشترک دوم شدند و نگار گودرزيان از لرستان به عنوان نفر سوم انتخاب و معرفي شد.
مدير اجرايي دوازدهمين دوره جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي مناطق زاگرس‌نشين افزود: زهره مصيري محمدي از چهارمحال و بختياري، آينار زبيدي از خوزستان و پري ناز بابايي از همدان نيز در رده سني ۱۷ تا ۲۴ سال بخش نقالي به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم برگزيده شدند.
موسوي به کسب مقام نخست نقالي در رده سني بزرگسالان توسط حورا تيلا هنرمند خوزستاني اشاره کرد و گفت: مهدي کوثري يگانه از استان همدان نيز توانست عنوان دوم اين زيرگروه را به خود اختصاص دهد و هيات داوران در اين رده سني، کسي را به عنوان نفر سوم انتخاب نکرد.
وي اظهار داشت: در رده سني پيشکسوتان، مهرداد کاوسي هنرمند نقال از همدان، مسعود اکرمي از يزد و مسعود شاهنگي از اصفهان بدون اعلام رتبه‌بندي به عنوان نفرات برتر اين دوره از جشنواره  برگزيده شدند.
مدير اجرايي دوازدهمين جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي مناطق زاگرس نشين يادآور شد: هيات داوران اين جشنواره آثار نقالي آرمين عيسي‌آبادي از استان تهران، آتنا عبادي از استان خوزستان و اسماء محمدي از چهارمحال و بختياري را نيز شايسته تقدير دانست.
موسوي همچنين افزود: هيات داوران در بخش شاهنامه‌خواني و در رده سني زير ۲۵ سال، سه هنرمند شاهنامه‌خوان چهارمحال و بختياري به نام‌هاي اميرحافظ ويسي، عرفان منصوري و اويس صادقي را به ترتيب حائز عناوين اول تا سوم معرفي کرد.
وي با بيان اينکه در همين بخش و در رده سني بالاي ۲۵ سال، ميلاد صادقي از چهارمحال و بختياري توانست نظر داوران را براي کسب مقام نخست به دست آورد، تصريح کرد: فرهمند بافري از اصفهان و سيد اکبر خرمي از چهارمحال و بختياري نيز به مقام‌هاي دوم و سوم اين زيرگروه سني دست يافتند.
نخستين دوره جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي به صورت شهرستاني از سال ۸۶ در چهارمحال و بختياري آغاز شد و در ادامه اين جشنواره به صورت استاني و سپس منطقه‌اي تداوم يافت.
در اين جشنواره منطقه‌اي، هنرمندان مناطق زاگرس نشين استان‌هاي اصفهان، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان، همدان و هرمزگان شرکت مي‌کنند.
جواد خسروي نيا، قاسم سليماني، البرز اسدپور، علي‌رحم شيخي، احمد مرداني و اسد شاهي، داوران دوازدهمين دوره جشنواره شاهنامه‌خواني و نقالي مناطق زاگرس‌نشين را تشکيل مي‌دادند که در بيانيه پاياني خود با اشاره به مشارکت بالاي کودکان و نوجوانان در اين جشنواره خواستار توجه بيشتر مسوولان فرهنگي براي ارائه آموزش‌هاي صحيح به اين استعدادهاي هنر نقالي و شاهنامه‌خواني و حفظ هنرهاي آييني و همچنين توسعه و استحکام پيوند نسل جديد با فرهنگ ديرينه شاهنامه‌خواني و نقالي شدند
مصاحبه ها ارسال گرديد
 
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/11