۱۲ هزار و ۶۴۰ ميليارد ريال اعتبار به شهرستان لردگان اختصاص يافت

کد خبر: 179668 تاریخ انتشار: 1401/08/30 12:27:40
نمایش: 583
اخبار
فرماندار لردگان گفت: در سفر رييس‌جمهور به چهارمحال و بختياري بيش از ۱۲ هزار و ۶۴۰ ميليارد ريال اعتبار در حوزه‌هاي عمراني، فرهنگي و اقتصادي به اين شهرستان اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، توسعه مناطق محروم و غيربرخوردار کشور مانند چهارمحال و بختياري از مهم‌ترين رويکردها، اهداف و برنامه‌هاي عملياتي دولت سيزدهم به‌شمار مي‌رود.
 

به‌همين منظور در يک‌سال اخير اقدامات مطلوبي در حوزه‌هاي مختلف چهارمحال و بختياري انجام و زمينه تسريع در روند توسعه همه‌جانبه اين استان فراهم شده است.
 

در اين راستا تلاش براي شتاب‌دهي به روند توسعه شهرستان لردگان به‌عنوان يکي از مناطق مستعد پيشرفت در سطح ملي و استاني مورد تأکيد و توجه دولتمردان سيزدهم بوده است.
 

قرار گرفتن شهرستان لردگان در مسير ارتباطي استان‌هاي فلات مرکزي ايران با بناد جنوب‌غرب و جنوب کشور زمينه دستيابي به شاخص‌هاي مختلف توسعه‌اي در اين شهرستان را فراهم کرده است.
 

در همين راستا خبرنگار ايرنا شهرکرد گفت‌وگويي با رضا بابامير ساطحي فرماندار شهرستان لردگان انجام داده است.
 

ايرنا: در دولت سيزدهم براي تسريع در روند توسعه شهرستان لردگان چه تصميم‌هايي گرفته شد؟
 

رضا بابامير ساطحي: با روي کار آمدن دولت سيزدهم و توجه اين دولت به مناطق محروم و کمترتوسعه‌يافته مانند شهرستان لردگان روند توسعه مناطق غيربرخوردار به‌خصوص در بخش‌هاي مختلف اين شهرستان شتابان و تسريع شد.
 

در سفر رييس‌جمهور و تعدادي از اعضاي هيات دولت سيزدهم به چهارمحال و بختياري ۱۲ هزار و ۶۴۰ ميليارد ريال اعتبار براي حوزه‌هاي عمراني، فرهنگي، اقتصادي، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آب، کشاورزي، گردشگري، خدماتي و ورزشي شهرستان لردگان مصوب شد.
 

البته از اين مبلغ تاکنون درصدي ابلاغ شده است اما مهلت جذب و هزينه‌کرد آن تا ۲ سال در نظر گرفته شده است.
 

ايرنا: در مدت فعاليت دولت سيزدهم چه طرح‌هاي شاخصي در شهرستان لردگان اجرايي شد؟
 

بابامير: احداث پُل زيرگذر و روگذر لردگان، آغاز عمليات اجرايي ساخت آزادراه لردگان به ايذه خوزستان، اجراي پُمپاژ آب آتشگاه به سردشت به‌منظور تامين آب آشاميدني براي اهالي يک شهر و ۵۳ روستا، گازرساني به روستاهاي پُشتکوه ميلاس و پُشتکوه سردشت، تکميل فرهنگسرا و ورزشگاه کارگران لردگان، تصويب احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفري، مصوب شدن راه‌اندازي دانشکده پرستاري، تخصيص ۱۷۰ ميليارد ريال به شهرداري لردگان از محل اعتبارات در اختيار نماينده مجلس براي آسفالت خيابان‌ها و معبرهاي شهر، پايان حفر تونل چارطاق به‌طول ۷۵۰ متر و تلاش براي لاينينگ و راه‌اندازي نهايي اين طرح از مهم‌ترين طرح‌هاي شاخص شهرستان لردگان در مدت فعاليت دولت سيزدهم به‌شمار مي‌رود.
 

ايرنا: وضعيت آب آشاميدني شهرستان لردگان در چه شرايطي قرار دارد؟
 

بابامير: هم‌اکنون آب آشاميدني اهالي ۵۳ روستا و ۶۰ درصد جمعيت شهر سردشت در بخش رودشت شهرستان لردگان از طريق پنج تانکر به‌صورت سيار تامين مي‌شود.
 

براساس نمونه‌گيري‌هاي روزانه مرکز بهداشت شهرستان لردگان وضعيت آب آشاميدني اين شهرستان در شرايط مطلوبي نيست و در برخي روستاها و شهرها بارميکروبي بالايي دارد.فرسودگي شبکه توزيع، قديمي بودن مخزن‌ها، نبود نظارت کافي بر روند کُلُرزني و حفر چاه‌هاي تامين آب در مجاورت رودخانه‌ها از مهم‌ترين علت‌هاي مطلوب نبودن وضعيت آب آشاميدني در شهرستان لردگان به‌شمار مي‌رود.
 

همچنين علاوه بر برقراري آب آشاميدني در شهر لردگان اما اين شهر کمبود آب دارد و به‌علت اُفت فشار ناشي از کمبود آب هم‌اکنون گرم‌خانه‌هاي مدرسه‌هاي شهرستان لردگان به‌خصوص در مدارس شبانه‌روزي قطع است و کار نمي‌کند که در شب‌ها باعث سردي مدرسه‌ها و شيوع سرماخوردگي بين دانش‌آموزان شده است.
 

با توجه به مهاجرپذير بودن لردگان و سکونت شهرونداني از استان‌هاي همجوار، تخصيص کنوني آب براي تامين آب آشاميدني مورد نياز اهالي مرکز شهرستان لردگان کافي نيست و به حداقل ۱۰۰ ليتر بر ثانيه تخصيص جديد نياز دارد.
 

آب آشاميدني شهر لردگان از چشمه بَرم و تعدادي چاه تامين مي‌شود که پاسخ‌گوي نيازهاي شهروندان اين شهر نيست و نيازمند منابع پايدار جديد است.
 

ايرنا: براي رفع مشکلات آب آشاميدني شهرستان لردگان چه اقداماتي در دستور کار قرار گرفته است؟
 

بابامير: استفاده و بهره‌مندي از توان قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسن مجتبي (ع) مهم‌ترين اقدام دولت سيزدهم براي رفع مشکلات آب آشاميدني در مناطق شهري و روستايي شهرستان لردگان است.
 

در اين راستا ۲۳۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات محروميت‌زدايي شهرستان لردگان به‌منظور آب‌رساني به سه منطقه در شهرستان لردگان شامل حفر چاه در روستاي "شيرمرد"، دهستان ريگ و منطقه اوره و بارز پيش‌بيني شد که عمليات اجرايي حفر چاه در روستاي "شيرمرد" با ۴۵ ميليارد ريال اعتبار تاکنون انجام نشده است.
 

عمليات اجرايي حفر چاه در دهستان ريگ شهرستان لردگان با ۷۵ ميليارد ريال اعتبار تاکنون ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و روند اجراي حفر چاه در منطقه اوره و بارز با ۱۱۰ ميليارد ريال اعتبار به ۹۰ درصد پيشرفت فيزيکي رسيده و لوله‌گذاري شده اما هنوز وصل نشده است.
 

همچنين به‌منظور اختصاص آب به زمين‌هاي کشاورزي روستاي "انجو" شهرستان لردگان طرح حفاري چاه و پُمپاژ با ۱۱۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات محروميت‌زدايي اين شهرستان در اختيار قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسن مجتبي(ع) قرار گرفت تا اين زمين‌ها که بهترين شرايط براي کشت انواع مُرکبات را دارد، زير کشت برود.
 

به‌منظور تامين آب آشاميدني ۱۵۰ خانوار مربوط به روستاهاي بخش مرکزي شهرستان لردگان ۴۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات محروميت‌زدايي اين شهرستان به قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسن مجتبي (ع) اختصاص داده شد.
 

ايرنا: نبود جاده دسترسي براي اهالي روستاي "نساءکوه" و تردد اهالي اين روستا با استفاده از "جره" يکي از مشکلاتي بود که در سطح ملي بازتاب داشت، براي رفع اين مشکل چه اقداماتي در دولت سيزدهم انجام شد؟
 

بابامير: براي برقراري دسترسي آسان اهالي روستاي "نساءکوه" شهرستان لردگان با هفت خانوار جمعيت عمليات اجرايي جاده‌اي به‌طول چهار کيلومتر در دولت سيزدهم آغاز شد.در اين راستا تاکنون عمليات اجرايي زيرسازي ساخت جاده روستاي "نساءکوه" به محور ارتباطي لردگان – زيلايي به پايان رسيده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداري است و به‌زودي آسفالت مي‌شود.
 

ايرنا: براي گازرساني به مناطق مختلف شهرستان لردگان گه اقداماتي انجام شده و يا در دستور کار است؟
 

بابامير: شهرستان لردگان با ۱۸۰ هزار نفر جمعيت داراي چهار شهر و ۲۹۵ روستا است که تاکنون گازرساني به تمامي شهرها و ۲۵۱ روستاي اين شهرستان انجام شده است.عمليات اجرايي گازرساني به ۴۴ روستاي ديگر شهرستان لردگان در حال انجام است و تا پايان دولت سيزدهم گاز اين روستاها وصل خواهد شد.
 

ايرنا: دانش‌آموزان و مدارس شهرستان لردگان با چه مشکلاتي مواجه هستند؟
 

بابامير: هم‌اکنون ۲۴ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصيلي در شهرستان لردگان مشغول به تحصيل هستند.
 

اين در حالي است که علاوه بر خدمات فراوان به حوزه آموزش و پرورش شهرستان لردگان به‌ويژه در دولت سيزدهم اما هنوز ۲۴ مدرسه کانکسي در اين شهرستان وجود دارد که از اين تعداد ۲ مدرسه کانکسي در شهر لردگان مستقر است.
 

کمبود فضاي فيزيکي در مدارس باعث شده است تا هم‌اينک ۲ مدرسه هشت کلاسه شهر لردگان نتوانند تمامي دانش‌آموزان را در داخل کلاس‌ها مستقر کنند، به‌گونه‌اي که نيمي از دانش‌آموزان در چهار کلاس مدرسه حضور دارند و نيمي ديگر در کانکس مشغول به تحصيل هستند.
 

کمبود شديد معلم و آموزگاران تخصصي از ديگر مشکلات جدي در حوزه آموزش و پرورش شهرستان لردگان به‌شمار مي‌رود، به‌گونه‌اي که در اين شهرستان معلمان و آموزگاران، رشته‌هايي به‌جز رشته تخصصي خود را تدريس مي‌کنند که اين مهم در کاهش کيفيت آموزش دانش‌آموزان نقش مستقيم دارد.
 

اين کمبود در حوزه آموزش و پرورش عشايري شهرستان لردگان مانند بخش رودشت و دهستان بارز و شوارز هم وجود دارد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/11