جلسه مديريت بحران شهرستان لردگان تشکيل گرديد

کد خبر: 31137 تاریخ انتشار: 1397/09/20 08:22:18
نمایش: 665
اخبار
برهان حسين پور آقايي فرماندار شهرستان لردگان در جلسه شوراي اداري شهرستان لردگان با اشاره به سيل روز يکشنبه که بر اثر شکسته شدن مسيل (سيل بند) شرق تا جنوب لردگان در پي بارش باران رخ داد، افزود: با تخريب سيل بند شرق لردگان که از 30 سال گذشته به منظور جمع آوري آب باران و آب کوههاي بالادستي از جمله ارتفاعات کلار احداث شده بود، بيش از 50 واحد مسکوني و 5 واحد تجاري دچار آبگرفتگي شده است.
برهان حسين پور آقايي فرماندار شهرستان لردگان در جلسه شوراي اداري شهرستان لردگان با اشاره به سيل روز يکشنبه که بر اثر شکسته شدن مسيل (سيل بند) شرق تا جنوب لردگان در پي بارش باران رخ داد، افزود: با تخريب سيل بند شرق لردگان که از 30 سال گذشته به منظور جمع آوري آب باران و آب کوههاي بالادستي از جمله ارتفاعات کلار احداث شده بود، بيش از 50 واحد مسکوني و 5 واحد تجاري دچار آبگرفتگي شده است.
 
وي افزود: اين سيل بند در چند سال گذشته با دست اندازي تعدادي از افراد و بخش خصوصي به منظور ساخت و ساز تخريب شده بود.
وي گفت: در بارش هاي اخير بيش از 120 ميليمتر باران در شهرستان آمد که نسبت به ميانگين بارش کوتاه مدت 35 درصد بوده است.
فرماندار شهرستان لردگان افزود: هم اکنون 19 پمپ آب و ماشين آتش نشاني، 20 خودروي سبک و سنگين امداد هلال احمر و مديريت بحران در حال جمع آوري آب و خدمات رساني در سطح شهرستان است.
اقبال عباسي استاندار چهارمحال و بختياري  گفت:فرماندار و مسوولان شهرستان بايد با پشتوانه دستگاه قضايي و دادستان به مقابله با ساخت و ساز غيرمجاز بپردازند.
وي گفت: فرمانداران و مسوولان مديريت بحران شهرستان و استان بايد تا پايان هفته ميزان خسارت وارده به شهرستان ها در پي بارش برف و باران در هفته جاري را ارزيابي و به استانداري اعلام کنند.
در ادامه محمد خالدي نماينده مردم شهرستان لردگان در مجلس شوراي اسلامي، نيز با اشاره به خسارت وارده به مناطق مسکوني و تجاري در سيل اخير افزود: مطالعات شهرسازي در ساخت و سازهاي شهري و روستاي اين شهرستان ناديده گرفته شده بود.
وي با تاکيد بر انجام مطالعات شهرسازي و اجراي طرح هاي هادي و طرح جامع تفصيلي شهري در شهرستان افزود: بيشترين ميزان خسارت وارده در سيل اخير در حوزه جاده ها و تاسيسات بوده است.
در ادامه ستار فرهادي مديرکل مديريت بحران استان گفت: جلسه مذکور در خصوص برنامه ريزي براي امداد رساني، بازسازي و پيشگيري از حوادث بيشتر در خصوص بارش هاي يک هفته اخير در استان و سيل شهرستان لردگان تشکيل گرديد
وي گفت: در اين جلسه مقرر گرديد که فرماندار شهرستان هاي استان با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط تا اخر هفته برآورد خسارت نمايند تا اين خسارت ها جمع بندي و براي مديريت بحران کشور ارسال شود و همچنين جمعيت هلال احمر تا يک ماه پشتيباني هاي لازم را از خسارت ديدگان داشته باشد و شهرداري لردگان نيز بايد ليست افرادي را که مالکيت غيرقانوني بر زمين هاي مسيل داشتند و در اين حادثه مقصر بودند را به مراجع ذي ربط ارسال نمايد و زمين هاي گود موجود در سطح شهر را نيز هرچه سريعتر با مالکان آنها تعيين تکليف نمايد
رئيس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: در بارش هاي اخير 2 هزار و 500 کيلومتر از مجموع 14 هزار کيلومتر کانال کشاورزي در استان تخريب و بيش از 25 ميليارد ريال خسارت وارد شده است.
ذبيح الله غريب افزود: در بارش هاي اخير 45 ميليارد ريال خسارت به اراضي کشاورزي استان وارد شده که بيش از يکهزار و 400 هکتار اراضي زراعي استان بين 10 تا 20 درصد خسارت ديده است.
وي گفت: در اين بارش ها 3 ميليارد و 870 ميليون ريال خسارت به 6 هکتار باغات سيب استان وارد شد.
غريب، از تخريب 2 واحد پرورش ماهي و تلف شدن 90 تن ماهي در بارش هاي اخير در شهرستان هاي مختلف خبر داد و گفت: 18 ميليارد ريال در حوزه شيلات خسارت وارد شده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر چهارمحال وبختياري با اشاره به بارش باران، برف و وقوع سيل و کولاک در مناطق مختلف استان تصريح کرد: امدادگران اين جمعيت به بيش از 630 حادثه ديده امداد رساني کردند
سيد احمد مرتضوي فر افزود: اين امداد رساني به بيش از 130 خانواده عشاير، حادثه ديدگان وقوع سيل و آبگرفتگي منازل و همچنين در راه ماندگان ارائه شد.
به گفته وي، در اين مدت امدادرساني به 493 نفر که براثر سيل خسارت ديدند، ارائه شد.
مرتضوي فر افزود: در سيل شهرستان لردگان به 15 حادثه ديده خدمات رساني و 700 نفر اسکان داده شد.
به گفته وي، اين خدمات در قالب 30 تيم امدادي با فعاليت 135 امدادگر ارائه شد
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي چهارمحال و بختياري نيز با اشاره به اينکه 80 هزار واحد روستايي در استان وجود دارد، افزود: 50 هزار واحد مسکوني روستايي مقاوم سازي شده است.
سهراب رئيسي افزود: در شهرستان لردگان 35 هزار واحد مسکوني وجود دارد که 10 هزار واحد از اين تعداد مقاوم سازي و مابقي نياز به مقاوم سازي دارد.
وي گفت: بافت ناپايدار روستايي در برخي نقاط استان به خصوص نقاط حادثه خير و در معرض آسيب داراي نيازمند اعتبار و تسهيلات بانکي است.
رئيسي افزود: در استان 36 روستا نياز به جابجايي و در جاسازي شناسايي شده که از اين تعداد 8 روستا در شهرستان لردگان است.
سيامک حيدري مديرعامل شرکت گاز استان چهارمحال وبختياري نيز گفت: با توجه به بارش اخير و جاري شدن سيل در شهرستان و فرسايش خاک، شبکه هاي گازرساني در معرض آسيب قرار گرفته است.
وي گفت: در اين سيل 10 کيلومتر از خطوط انتقال گاز از زمين خارج و در معرض آسيب قرار دارد.
قدرت الله بيگرلي مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان چهارمحال وبختياري نيز از تخريب ديواره چشمه منج که تامين کننده آب آشاميدني 3 هزار نفر از جمعيت روستايي اين شهرستان است، خبر داد.
وي افزود: براي بازگشايي اين ديواره 5 ميليارد ريال اعتبار نياز است
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/11